Huonoista vaihtoehdoista huonoin

Tänään tehtiin puolueiden enemmistön voimin erittäin huono päätös, jota en voinut kannattaa. Siksi vihreät ja RKP jättivät siihen eriävän mielipiteen.

Kuntavaalien lykkääminen vielä puoli vuotta eteenpäin, syksyyn 2017, on erittäin huono päätös. Suomalaiseen vaalijärjestelmään ei ole kuulunut vaalien siirtely satunnaisten poliittisisten tarpeiden mukaan.

Olemme juuri muutama vuosi sitten siirtäneet kuntavaalit kevääseen, perustelluista, koko vaalijärjestelmää koskevista syistä. Haluttiin, että uudet valtuustot pääsevät aloittamaan puolimaissa vuotta, jotta ne pääsevät tekemään heti syksyllä seuraavan vuoden budjettia (aiemmin uuden valtuuston kausi alkoi tammikuussa, ja se joutui menemään koko 1. vuoden – neljänneksen toimikaudestaan – edellisen valtuuston päätösten varassa).  Sen ratkaisun alta tämä kaivaa maata.

On totta, että tänään tehty päätös olisi poikkeussäädös, ja vuonna 2021 kuntavaalit palaisivat normipaikalleen kevääseen ja maakuntavaalit olisivat järkevästi niiden kanssa samassa.

On totta, että uudet maakuntavaalit kannattaa tulevaisuudessa pitää yhtaikaa kuntavaalien kanssa. Tästä kaikki ovat yhtä mieltä.

On totta (virkamiesarvion mukaan), että ensimmäiset maakuntavaalit eivät kuitenkaan mitenkään ehdi v. 2017 kevääseen, kuntavaalien normaalille paikalle. Ensimmäiset maakuntavaalit täytyy siis pitää poikkeusaikaan.

On totta, että maakuntavaalien pitäminen yksinään syksyllä 2017 olisi todennäköisesti tuhoon tuomittua. Ne kannattaa siis pitää yhdessä ensimmäisten vastaan tulevien normaalivaalien kanssa.

On totta, että presidentinvaalien 1. kierros tammikuussa 2018 ei olisi houkuttelevista houkuttelevin paikka pitää maakuntavalit.

Mutta viimeksimainittu olisi silti ollut huonoista vaihtoehdoista paras. Presidentinvaalien ja maakuntavaalien asiat olisivat pysyneet selkeästi erillään toisistaan, ja pressanvaalien äänestysinto olisi nostanut varmasti äänestysprosenttia maakuntavaaleissa.

Nyt tehty päätös – kikkaillaan kuntavaalit puoli vuotta myöhemmäksi, jotta saadaan 1. maakuntavaalit pidettyä samalla – on vaihtoehdoista kaikkein huonoin. Pääsyyt ovat edelleen:

  • Ihmisillä on oikeus tietää, koska vaalit ovat: kuntavaaleja on jo siirretty syksystä kevääseen, olisi kohtuutonta että ne siirrettäisiin vielä kerran
  • Suomalaiseen politiikkaan ei kuulu vaalien siirtäminen mielivaltaisesti poliittisista tarkoituksenmukaisuussyistä
  • Istuvien valtuutettujen kausia pidennettäisiin siis peräti vuodella siitä, mihin he ovat alun perin sitoutuneet. Muutaman kuukauden pidennystä pidettiin aikanaan mahdollisena, mutta puoli vuotta vielä siihen päälle, viiden vuoden kaudeksi? Joku raja on silläkin, kuinka pitkälle voidaan venyttää istuvien valtuustojen kausia ilman vaalia!
  • Ajankohta tällaiselle siirrolle on aivan liian myöhäinen: vaalien pitäisi olla jo ihan kohta, reilun vuoden päästä – jo oikeusvarmuuden ja vaalijärjestelmän luotettavuuden takia ei tässä vaiheessa enää säädetä niitä!
  • Leikitäänpä ajatuksella: Laki kuntavaalien siirtämisestä on säädettävä nopeasti. Maakuntalait ehtivät vasta myöhemmin. Entä jos maakuntauudistus lykkääntyy tai kaatuu? Silloin kuntavaalit on siirretty pois paikoiltaan, koko kuntakentälle aiheutettu valtava hässäkkä – ja kaikki turhan takia. Se olisi vuosisadan vaalipelleily.

Tämä kaikki pitäisi tehdä ihmisten ja heidän palvelujensa ehdoilla, ei vaalikalenterin. Hyvä hallitus: tehkää sote- ja maakuntauudistus kunnolla. Siinä on kysymys valtavan isosta asiasta ihmisten terveyden ja peruspalvelujen kannalta. Pidetään maakuntavaalit sitten kun homma on valmis, ensimmäisten mahdollisten normaalien vaalien yhteydessä – olivat ne sitten presidentinvaalit 2018 tai vaikka eduskuntavaalit 2019. Ei pilata sitä kiireellä ehtiä syksyyn 2017. Eikä sotketa demokratiaa siirtelemällä kuntavaaleja yhä kauemmas tulevaisuuteen.